Det står skrevet i stjernerne

Et hotels stjerner er typisk det, man kigger efter, når man vil vide mere om hotellets kvalitet eller niveau af luksus. Det er også en rigtig god indikation, for systemet bag stjerneordningen er nemlig ret fasttømret. Som gæst kan du derfor med ro i sindet stole på stjernerne.

I Danmark, og mange andre europæiske lande, er dette system ført af Hotel Stars Union samt de samarbejdspartnere, der varetager stjerneklassificeringen i de enkelte lande. I Danmark er det HORESTA og VisitDenmark.

HORESTA har et såkaldt klassifikationsnævn, der kontrollerer og udvikler klassifikationsordningerne. Heri sidder der tre repræsentanter fra branchen samt tre fra VisitDenmark. Hotel Stars Union fastlægger kriterierne, som er gældende for hotellerne i de 17 deltagende lande i Europa.

Hvilke kriterier skal hotellerne leve op til?

Parametrene hotellerne bliver vurderet på er mange. Faktisk bliver der kigget på over 250 forskellige kriterier, som tilsammen afgør stjerneklassificeringen. Det gælder alt fra faciliteter på værelserne og badeværelsernes størrelser til parkeringsmuligheder og ladestationer til elbiler.

Hver af disse kriterier giver et antal point, der til sidst tælles sammen og giver en samlet score. Dog skal denne score ses i sammenhæng med nogle minimumskriterier, som hotellet skal leve op til for at få det antal stjerner, der matcher den samlede score.

Eksempelvis skal et 4-stjernet hotel have et fleksibelt toiletspejl, så selvom man opfylder det samlede antal point, kan hotellet ikke få 4 stjerner, hvis de ikke har et fleksibelt toiletspejl.

For at sikre gennemsigtighed i systemet på tværs af alle de deltagende lande, er kriterierne offentligt tilgængelige, og du kan finde kriterierne her: https://hotelstars.dk/da/om-stjernerne/.

Hvad med stjerner i hoteller andre steder verden?

Det er en lidt anden historie. Det smarte ved den fælles ordning er, at uanset om du står i Danmark eller Slovenien, som også er medlemsland, så kan du stole på, at standarden er i orden, og at hotellet lever op til de samme krav.

I andre lande gives der stjerner på en lidt anden måde. Nogle lande har deres egne offentlige systemer, som er styret af en central organisation. Dette kan give noget tryghed i forhold sikring af hotellernes standarder, men stjernerne her kan ikke sammenlignes på tværs af lande.

Der findes også lande, som slet ikke har en måde at kontrollere standarden på hoteller på. Her kan det hurtigt blive vildledende og misvisende, fordi der ikke er nogen, der holder hotellet op på, hvad det vil sige at være 4-stjernet eller 5-stjernet – det er bare noget, de tager sig sin frihed til at sige.

Nogle hoteller, særligt i USA, vælger at læne sig op ad uafhængige stjerneordninger. Her har eksempelvis Forbes siden 50’erne haft et stjernesystem, som hoteller har kunnet tilslutte sig, selvom der ikke er nogen lovgivning på området, som der eksempelvis er i Danmark.

Stjerner gælder også for møder og konferencer

Det er oftest i privat kontekst, man tænker på hotelstjerner, men faktisk er der også stjerner for møde- og konferencefaciliteter. Tanken bag systemet er det samme som for hotelgæster, men fokus er naturligvis på forretningssegmentet, der skal bruge faciliteterne til møder og konferencer.

Her er kriterierne eksempelvis at AV-udstyr skal være kompatibelt med Mac og PC, der skal være mulighed for opladning af elektronik, og at man kan få forplejning under mødet eller konferencen.

Uanset om du kommer som privatperson eller med forretning for øje, glæder vi os til at byde dig velkommen til et af vores 4-stjernede hoteller.